Friday, April 30, 2010

kebajikan..



assalammualaikum..
apa khabar iman sahabat2 skalian? insyaALLAH smakin meningkat..kerana semakin meningkat usia kita,semakin byk cabaran hidup yg kita perlu tempuhi..semakin jauh perjalanan hidup kita..terkadang futur(down) di tgh jalan..tp kita perlu sedar bahawa perjalanan hidup ini masih pjg..byk lg perkara yg kita harus lakukan ..byk lg bekalan yg harus kita topup utk kehidupan di ahkirat kelak..

ana xmo membebel pjg..juz nk share sumtin'..insyaALLAH myB beneficial 4 those who wanna take it..those who are so depressed with their life..those who don't ever see da light in front of them ..insyaALLAH..kita sama2 tadabur..

lately ana rse down sgt2..ana da xtau bagaimana ana harus teruskan kehidupan di dunia ni..semangat ana makin pudar..dgn pelbagai masalah dunia..

ana dpt rse yg ana makin jauh dgn ALLAH..ana dpt rse mutaba'ah amal ana makin berkurang..ana dpt rse betapa iman ana yg slama ni ana rse alhamdulillah pada tahap yg ok tiba2 makin merundum perlahan2 ibarat penyakit kronik yg makin menular tanpa disedari..

ana meluahkan semua ni bkn kerana nk membuka aib sendiri..tetapi sbg taujihad buat sahabat2 sekalian..betapa iman kita ni mudah utk menurun..merosot..kte x bley nk ckp iman kte sentiasa berada di tahap yg memuaskan. .ana mengaku slama ni ana mmg prnah futur..tp kali ni ana rse ana mmg diuji dgn tahap yg plg tinggi..sbb ana sendri menyalahkan takdir..takdir yg ana salahkan tu sbnarnye siapa?dgn siapa ana sdg berhadapan skrg?spe yg ana salahkan?

ana minta taujihad drp2 beberapa org akhawat..ana xmo perasaan ni membelenggu diri ana..ana nk menyumbang ke jln ALLAH..ana xmo ble kat akhirat kelak..bila mse dihimpunkan org2 yg berjuang di jalan ALLAH,nme ana xde pon dlm list tu..na'uzubillah..

bru2 ni ana xm..ana xdan abes bce..dan ana xrse pon ana berusaha dgn cukup..berusaha dgn bersungguh2..ana x bley nk ckp yg ana kne tawakal sbb da berusaha..sbb ana x rse pon usaha ana tu da cukup utk ana bertawakal..

sahabat2..slps dpt taujihad drp beberapa org akhawat,ana sedar...hidup di dunia ni amat sukar..hidup di jalan dakwah amat payah..sentiasa diuji..terasa langkah ini spt sudah terlalu pendek utk diteruskan..

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? "[ al-ankabuut:2]

"Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta." [al-ankabuut:3]

alhamdulillah ana rse makin pulih..mmg manusia tu lemah..dan sentiasa perlu diingatkan..perlukan sahabat yg slalu memberi semangat dan taujihad supaya teruk maju ke hadapan dan meneruskan perjalanan hidup yg semakin berliku ni..

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah. " [an-nisaa:28]

ana teringat seorg ukhti berkata..alhamdulillah..bersyukur sgt org yg ditimpa musibah dan penyakit..tanda ALLAH sgt syg kt mreka..

tajdid la niat sahabat2..klu antum rse diri terlalu sibuk kpd perkara2 kebaikan dan xdan nk study..sbnarnye ade masanya..yakin dgn janji ALLAH..janji ALLAH tu benar..
jom sama2 bersemangat!!bangkit sahabt2..hidup kt dunia ni mmg sntiasa sukar..ada kala futur ada kala bahagia..ada kala merana ..ada kala gembira..

Sebenarnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh sudah tetap Kami tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki amalnya. [al-kahfi:30]

"Mereka itu, disediakan baginya Syurga yang kekal, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan emas dan memakai pakaian hijau dari sutera yang nipis dan sutera tebal yang bersulam; mereka berehat di dalamnya dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias). Demikian itulah balasan yang sebaik-baiknya dan demikian itulah Syurga tempat berehat yang semolek-moleknya." [al-kahfi:31]

"Sesiapa yang percaya akan pertemuannya dengan Allah (untuk menerima balasan), maka sesungguhnya masa yang telah ditetapkan oleh Allah itu akan tiba (dengan tidak syak lagi) dan Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. " [al-ankabuut:5]

allahu 'alam..

No comments: