Saturday, April 24, 2010

Doktor paling biadab di Britain

MANCHESTER: Seorang doktor semalam didakwa berkelakuan biadab hinggamenyebabkan lebih 800 pesakit lari untuk mendapatkan rawatan di pusatkesihatan umum lain dalam masa empat tahun.


Dr Henry Hart

Kebiadaban Dr Henry Hart yang melampau itu menyebabkan rakansejawatannya di Pusat Kesihatan Bayside di Ulbverstone terpaksa memintamaaf kepada pesakit bagi pihak dirinya.

Perkara itu didedahkan kepada panel disiplin Majlis Perubatan Am, (GMC), semalam.


Doktorberusia 45 tahun itu dilapor hanya menghadap komputernya bukan melihatpesakit di depannya dan sering memperlekeh atau menakut-nakutkan rakansekerjanya serta menggunakan bahasa kesat terhadap mereka di depanorang awam.


Semalam, Hart berdepan dengan pelbagai tuduhan disiplin sepanjang empat tahun menjadi ketua doktor di Pusat Kesihatan Bayside.


Sepanjang tempoh itu, 800 daripada 4,000 pesakit berpindah ke hospital lain.


“Diamengulangi kelakuan buruknya sepanjang tempoh berkenaan,” kata SharonBeattie, kaunselor GMC pada perbicaraan kelayakan untuk menjadipengamal perubatan.


“Dia begitu biadab dan agresif terhadapkakitangan, rakan sekerja dan juga pesakit.” Menurut Sharon, pernahseorang tukang besi datang mengadu sakit belakang, Hart menjawab:“Tukar pekerjaan kamu.” Seorang lagi pesakit membawa anaknya berusialapan tahun untuk mendapatkan rawatan tetapi Hart menggunakan bahasabegitu kasar hingga menyebabkan kanak-kanak itu menangis.


Diajuga didakwa sering duduk membelakangkan pesakitnya yang datang untukmendapatkan rawatan, tidak mempedulikan pesakit berkenaan, sebaliknyatertumpu pada komputernya.


Sharon memberitahu, kakitangan hospital juga tidak terlepas daripada menjadi sasaran sikap kasar doktor itu.

“Pernah seorang penyambut tetamu meminta dia menemui seorang pesakit tetapi Hart menengking dengan berkata: ‘Pergi Jahanam. Saya tidak mahu menemui pesakit. Mereka semua lambat. Mereka perlu pergi ke hospital.’” Hart juga dituduh menyelongkar pejabat rakan doktornya yang lain di pusatberkenaan tetapi mengunci biliknya kerana takut mereka juga akanmelakukan perkara yang sama. — Agensi


Hmm...to doctors-to-be...appreciate what we learn in medical ethics and human rights..never3 put it aside!!

"Where there is love of medicine, there is love of humankind." - Hippocrates -

What if YOU are the patient? And the doctor said: Pergi Jahanam. Saya tidak mahu menemui pesakit!
And what if YOU have a friend who don't even respect your privacy?? That is why Ar-Rasul SAW teach us:

”Tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga ia suka saudaranya mendapat (kebaikan seperti) apa yang ia sendiri suka mendapatnya.”
[
Riwayat Bukhari dan Muslim]

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah ia berkata perkara yang baik atau diam. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia memuliakan jirannya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian maka hendaklah ia memuliakan tetamunya.”
[Riwayat Bukhari dan Muslim]

Start from now. Kita kena belajar macamana nak BERAKHLAK DENGAN AKHLAK MULIA. Kalau dah sekarang pon biadap dengan cikgu/lecturer..hak2 kawan2 tak tertunai..cakap bahasa kasar2..tak ajar diri bersabar dan kurang merungut..x ajar diri untuk respect org lain..(semua yg ana sebut ni selalu je berlaku dalam kalangan kita)...semua ni akan effect the way we treat our patients!!

Kalau tak latih dari sekarang, ana bimbang pada masa depan, kebanyakan doctor perangainya sama/lebih kurang je ngan mat rempit, atau gangster...huhu =(

Ingat, kita tidak layak merasakan diri kita mulia berbanding org lain..jgn sesekali! Dalam satu hadis qudsi disebutkan:

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Allah Azzawajalla berfirman, “Kemuliaan adalah sarungKu dan kesombongan itu adalah selendangKu, sesiapa yang mencabut daripadaKu salah satu daripada keduanya nescaya Aku akan menyiksanya.”
[Riwayat Muslim]

So, beware of yourself!

p/s: All the best untuk semua yg akan menghadapi exam! Study lillah!~

Wassalam.


3 comments:

nizahari said...

mngadap laptop j? facebooking kh. huhu..~
bhaya ni.
nice sharing enoll n thnks 4 da reminder =)

dr enoll said...

'mengadap laptop je' pn one of big probs we have here..ada kes kat Malaysia doctors x treat patients, tetiba bila diperiksa, rupa2nya tengah baca berita kat komputer..itu baru baca berita..

kalau facebook? (i believe ramai yg da ketagih ngn facebook n tend to facebooking when open their laptop/pc rather than wat mnde lain)..

it's up to us.yg penting skali, kita taknak bila Allah soal di akhirat kelak, percentage masa kita utk perjuangkan agamaNya vs masa utk facebook,chatting,dsb..mane lg byk..kita jawab jwpn YANG TAK SEPATUTNYA BAGI SEORG MUSLIM!

huhu...mc tie..enoll add ur blog eh. tq 4 ur visit=)

suri cahaya cinta said...

salam..tuan rumah..adeh klu dah jadi gtu baik tak payah jadi dr kan.bukan apa slu dr kat tmpat mgdu,mrwat sakit tapi ni dr jenis yang ego lebih..pentingkan pangkat jer semata-mata kot..huhu..

jemputlah ke blog suri