Thursday, April 15, 2010

Dekatnye..

Bismillahirrahmanirrahim..

Buntu nak taip apa. Just now terfikir..kaki tengah sakit. Bila ntah nak sembuh, mane taknye, tiap2 hari jalan..turun naik tangga..nak jumpa doc ke x? slalu rasa cm xde masa...tp sebenarnye bila muhasabah balik, banyak je waktu habis kat mnde2 yg kurang muhim banding ngan kesihatan diri. Pastu tadi, terbaca 1 hadis Nabi SAW: "Sesungguhnya badan kamu mempunyai hak ke atas kamu."

KEBABO!!! Adeh, kena atas hidung. Tau je hadith tu..tapi yelah, manusia..kadang2 lupa. (jap..ape motif muqaddimah ni?hoho). Anyway, mungkin kita rasa susah bila sesuatu mudharat menimpa kita, tp jgn lupa sentiasa ade org yg lebih berat ujiannya. Kita rasa betapa susahnya kalau x cukup anggota..ana sendiri, turun tangga terjatuh mcm nangka busuk baru2 ni, sbb kaki xkuat da lps2 dua2 da cedera..hr tu, sorg professor yg ajar kelas ana terpaksa gunakan tangan kirinya utk lukis kat papan putih, sbb tangan kanannya patah (she's right-handed, so lukisan dia cm x cantik sgt, dia pun kutuk lukisan dia..huhu)..semalam, ada adik tahun 1 pegi exam dgn kaki yg xboleh jalan cz excident. Segala-galanya yg Allah pinjamkan kpd kita pd awalnya, kemudian jika Dia ambil kejap pinjaman tu, pasti kita akan jatuh dlm keadaan yg sukar.

Tak kiralah apa sahaja bentuk pinjaman tu. Kalau ia adalah perasaan kasih, pasti kita akan terasa berat di saat kematian/kehilangan org yg kita kasihi tu. Kalau ia adalah harta, maka di saat kita kekurangan wang pasti kita sesak nafas. Kalau ia adalah barang2 yg kita sayang, pasti mood kita berubah jika barang tersebut rosak atau hilang.

Jadi, kenapa Allah bagi, kemudian Allah tarik balik? Kenapa? Ada orang yg meraung2 meratapi pemergian org yg tersayang sambil bertanya, "Kenapa Kau ambil dia? Kenapa tidak aku? Uwaaaa.." Ada org yg muflis, bunuh diri. Ada orang yg keretanya eksiden sikit, bawak kuar parang nak bergaduh sbb kereta dia kereta baru. Jadi kenapa Allah tarik atau 'cacatkan' nikmat yg Dia pinjam kat kita tu sedangkan ia membawa kpd mudharat kpd hamba-Nya yg menanggung?

Ana tanya diri sendiri dan kalian..sekiranya kita ni seorg pelajar tajaan MARA, belajar medic kat luar negara, MARA bg duit bukan cukup makan bahkan terlebih makan sampai naik berat badan..untuk pengajian kita di rantauan tu. The aim is..we gonna be a good doctor. But wut if kita main2 je study, lupa hadaf (tujuan) kita dihantar ke luar negara, atau sibuk sgt berpersatuan/aktiviti2 lain sampai study kita terabai secara tak langsung...at the end, result kita tak memuaskan pihak MARA. Adakah MARA berhak bagi surat amaran kat kita supaya kita beware? Ana tak tau kalau ada yg jawab xberhak, tapi totally ana kate..berhak.

Begitu juga dengan hal pinjaman2 Allah td. Allah ambil insan2 tersayang, lenyapkan sebahagian harta, rosakkan benda yg kita sayang, takdirkan anggota kita tercedera dalam eksiden dsb...apa tujuan-Nya? Tak lain tak bukan untuk ingatkan kita kepada Dia dan nikmat-Nya. Segalanya milik Allah SWT, bumi dan kandungannya, langit dan ahlinya..tiada satu pun milik kita. Kita cuma pinjam dari Allah org yg kita syg tu, supaya kita tak sepi di dunia ni, kita pinjam harta dari Allah supaya mudah untuk jalani kehidupan, kita pinjam kereta dari Allah, supaya mudah pergerakan kita sehari-hari, kita pinjam anggota badan dari Allah supaya kita 'berfungsi'.

But once Dia amik balik sekejap/selamanya, maka waktu tu, ingatlah bahawa bukan mudharat yg Allah ingin timpakan pd kita, tp sebuah peringatan supaya kita tak lalai dalam mengingati-Nya cz kadang2 manusia ni nmpk apa yg dia dapat hari2, tp lupa dari sumber mana dia acquire mnde tu.

Dekatnya nikmat-nikmat Allah kepada kita setiap hari. Terlalu dekat. Perasan tak? Oksigen, cinta, harta, makanan dsb...setiap hari kita dapat. Dekat sangat ngan kita. Kenapa? Sebab memang sesungguhnya Allah tu dekat dengan kita:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Apabila hamba-hambaKu bertanya kepada engkau (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku memperkenankan permohonan orang yang meminta jika dia meminta kepada Aku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan aku serta beriman kepada Aku supaya mereka sentiasa berada dalam kebenaran.
[al-Baqarah:186]

Maka instead of kita marah2, mengeluh tika ditimpa sesuatu, lebih baik kita ucap 'Alhamdulillah' kerana:

1. Itu menunjukkan kita redha menerima ketentuan-Nya, sebagai tanda ketaatan kpd Allah SWT.
2. Perkara tu sebenarnya peringatan dr Allah, seolah2 seseorang mencuit kita dari belakang, kemudian kita menoleh...lalu ia bertanya."Masih ingat aku?" Peringatan supaya kita tak lupa Dia...
3. Sebagai tanda syukur kita kerana dengan musibah tu terhapuslah dosa2 kita sedikit sebanyak jika kita bersabar...

Abdullah bin Mas'ud berkata, Rasulullah bersabda: "Tidak ada seseorang Islam yang ditimpa sesuatu yang menyakiti, iaitu penyakit atau lainnya, melainkan Allah gugurkan dengan sebab itu dosa-dosanya, sebagaimana pokok menggugurkan daunnya (pada musimnya yang tertentu)."
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Maka senyumlah..dan teruskanlah kehidupanmu dengan hati yg aman =)


Wassalam.

No comments: