Monday, August 6, 2012

tazkirah gamek ibrahim malam ke-8

alhamdulillah tazkirah gamek mlm ke-8,

khatib mengulangi sedikit sebanyak tazkirah smlm berkaitan puasa dan akhlak..
-puasa menghalang seseorang drp melakukan perkara2 mungkar, puasa melatih diri menyekat drp memandang perkara2 yg haram..

tajuk tazkirah hari ini berkaitan sabar.

ada 3 jenis sabar dlm bulan puasa ni:
-sabar dalam menahan diri drp mknan + minuman
-sabar menahan diri drp melakukan maksiat
-sabar dalam melakukan ketaatan.

sebagaimana sabda rasulullah s.a.w:
"Puasa adalah perisai. Oleh itu, janganlah seseorang mengerjakan rafath (perkataan yang keji) dan berbuat sesuatu perkara yang jahil (menyalahi hukum). Jika seseorang itu diperangi atau dicaci, dia hendaklah berkata: Sesungguhnya aku sedang berpuasa (Nabi menyebutnya dua kali). ” - Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 1894.

tambahan: aritu mse talk syeikh habib al-jufri ada menyebut hadis ni..kenapa sebut 2x? sbb sebutan pertama utk org yg berhadapan dgn kita dan sebutan yg kedua adalah utk mengingatkan diri kita sendiri..

-ALLAH suka orang2 yg sabar
"Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar." [3:146]

-kita hanyalah hamba..dan ALLAH adalah Pencipta kita..
jadi,jika ditimpa musibah sebutlah innalillah sehingga ke akhir ayat..

وَبَشِّرِ الصَّابِرِيْنَ. الَّذِيْنَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ. أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُوْنَ

“Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan: ‘Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.’ Mereka itulah yang mendapat keberkahan yang sempurna dan rahmat dari Rabb mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Al-Baqarah: 155-157)

khatib menambah,
skrg ni xramai orang yg mampu bersabar.hanya segolongan kecil sahaja yg mampu.

khatib ada kaitkan dgn bumi mesir..berkaitan kebersihan..dan sampah sarap..(sy xpasti nk translate mcm mana..fhm2 aje la eh) yakni kita harus menjaga kebersihan la..negara kita..siapa lagi nk pikul t/jwb ni klu bukan pemuda2 mesir tu (baca: kita) sendiri kan..





khatib menambah, presiden kita skrg adalah presiden yg baru saja dilantik..perlukan kesabaran utk perubahan..reformasi itu adalah satu tempoh yg panjang.. 

No comments: