Monday, August 6, 2012

tazkirah gamek ibrahim malam ke-6

tazkirah gamek ibrahim hari ini....(sy xtau berkaitan apa sbnarnya..),

tp tertarik dgn hadis berkaitan syurga: 

Dari Abu Hurairah r.a. katanya:

“Rasulullah s.a. w. bersabda : Allah ‘Azza Wajalla berfirman : Aku telah menyediakan untuk hamba-hambaKu yang soleh, apa yang belum pernah mata melihat, belum pernah telinga mendengar dan belum pernah tergambar dalam hati manusia.

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternakl86 dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga),” (ali Imran, 3: 14)

-antara amalan2 yg digalakkan :

qiamul lail

Daripada Aisyah r.a beliau berkata: Baginda bangun berqiamullail sehingga bengkak-bengkak kakinya." Aisyah pun bertanya "Kenapa engkau beribadah sebegini Ya Rasulullah sedangkan dosa-dosa engkau yang telah lepas dan akan datang telah diampunkan.?" Rasulullah SAW pun bersabda: "Tidakkah boleh aku menjadi hamba yang bersyukur." (Hadis Riwayat Bukhari Dan Muslim)

jadilah spt penunggang kuda di siang hari, dan rahib di malam hari.. (mujahadah kena tinggi ni....dgn udara kipas dan katil yg melambai2...perlu ada jiwa yg besaaar)

akhir skali sebelum sambung ke solat witir, khatib mengingatkan agar kita menjaga hak2 jalan..kereta2 perlu diletakkan di tempat2 yg tidak menghalang laluan org ramai..

mujahadah! setkan azam anda sebelum tidur! jgn lupa niat puasa ya..

No comments: