Saturday, August 29, 2009

Tanya pada diri..[Tadabbur Ayat...Al-A'raf: 179]

Assalamualaikum wbt..

Bagaimana Ramadhan anda dan saya setakat ni? Rasa 'dijemput' ke Open House Allah ke x? Ada tak rasa ianya berbeza dari Ramadhan yg lepas2? InsyaAllah, moga sama-sama kita dapat baiki diri, islah hati dan mendapat cinta Allah dengan bertaqarrub kpd-Nya..ameen =)

Just nak share sedikit pasal sebuah ayat yg saya dengar dari bacaan Sheikh Hatem dalam solat terawih mlm ke-9 (maksudnya juzuk 9 laa cz 1 malam 1 juzuk)..ayatnya berbunyi...

ولقد ذرأنا لجهنم كثيرا من الجن والإنس
لهم قلوب لا يفقهون بها ولهم أعين لا يبصرون بها ءاذان لا يسمعون بها
أولئك كالأنعم بل هم أضل
ألئك هم الغفلون

"Dan ssgguhnya Kami jdkn utk neraka jahanam byk dr jin & manusia yg mpy hati (tetapi) tdk mahu mmahami dgnnya (ayat2 Allah) & yg mpy mata (tetapi) tdk mahu mlihat dgnnya (bukti keEsaan Allah) & yg mpy telinga (tetapi) tdk mahu mndgr dgnnya (ajaran & nasihat); mrk itu spt binatang ternak, bahkn mrk lbh sesat lg; mrk itulah org2 yg lalai."
[al-A'raf:179]

Dalam post ni, saya mungkin akan banyak bertanya kepada anda dan diri saya soalan2 yg ada antara jawapan2nya yg kita sama2 simpan dalam dada; kerana ianya hanya untuk stimulate pemikiran kita bersama..boleh kan? <---soalan pertama..hehe ~~ 1st skali, apakah tujuan penciptaan manusia?
وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون
"Dan (ingtlah) Aku tdk mnciptakn jin & manusia melainkan utk beribadat kpd-Ku."
[Adz-Zaariyat: 56]

Jadi, diciptakan hati pd manusia utk apa? Diciptakan mata pd manusia utk apa? Diciptakan telinga pd manusia utk apa? Jawapannya hanya satu iaitu utk BERIBADAH kpd Allah.

Beribadah yg mcmana dimaksudkan dalam ayat ini?
  • hati --> fahami ayat2 Allah
  • mata --> melihat tanda2 kebesaran Allah
  • telinga --> mendengar Kalamullah
Tanya lagi pada diri kita...sejauh mana kita menghayati ayat2 Allah jika dibandingkan dgn menghayati ayat demi ayat dalam novel2, memahami cerita2 best dalam TV sampai sanggup ulang2 tengok or sanggup on-time tggu episod bermula sbb takut terlepas then tak phm episod seterusnya....tanya pd diri; sejauh mana wahai diri?

- ada kita stay-up sampai tgh mlm hanya sebab nak khatamkan Quran sehebat stay-up nak exam or nak habiskan baca novel? Tanya pd diri..
- Ada kita tadabbur ayat berulang-ulang sampai paham sebanyak ulangan tgk cerita kat ASTRO? Tanya pada diri..
- Ada kita peruntukkan masa yg tetap setiap hari utk hati ini menghayati ayat2 al-Quran sepertimana teraturnya j
adual utk menonton drama bersiri kesukaan kita spt Nur Kasih setiap minggu? hehe..

Tanya pada diri...pasti anda dan saya tahu jawapan yg tersimpan di hati...dan soalan
confirmationnya --> adakah hati ini milik seorang yg lalai?

Tanya lagi pada diri..Sejauh mana mata ini dibawa utk melihat tanda2 kebesaran Allah SWT jk dibandingkan dgn menonton Akedemi Fantasia contohnya, atau berdepan dgn laptop 24jam, atau jeling sana jeling sini sampai juling...tanya pada diri; sejauh mana wahai diri?

- Cuba atur kaki kita, melangkah keluar dr rumah..berjalan dan melihat di keadaan sekeliling..apakah pandangan mata kita mengingatkan kita ttg ayat2 surah an-Naba' (6-16) yg mengajak kita berfikir ttg kejadian semesta; dan bagaimana sekiranya ia musnah spt digambarkan dalam surah2 selepasnya (ttg Hari Kiamat)...? Tanya pd diri..
-
Bagaimana pula jika mata itu melihat pd tingginya bangunan2, mewahnya kereta2...atau melihat barang2 di shopping complex ketika window-shopping, adakah pandangan itu mengingatkan kita ttg kebinasaan kaum2 terdahulu yg tdk bersyukur kpd-Nya sptmana diceritakan dlm al-Quran?

Tanya pada diri...pasti anda dan saya tahu jawapan yg tersimpan di hati...dan soalan
confirmationnya --> adakah mata ini milik seorang yg lalai?

Tanya dan tanya lagi pada diri..sepeka mana telinga ini mendengar Kalamullah dibaca dan dilagukan jk dibandingkan dgn ke'alert'an mndengar lagu2 penyanyi pujaan, atau mndgr gosip2 hangat di radio, atau mendengar 'ketupat'2...Tanya pada diri; pekakah aku atau pekak?

- Adakah terhenti kalam kita tika Kalam Allah dilagukan? Atau ditutup sumber ayat2 itu utk tidak mengganggu perbualan? Tanya pd diri..

- Adakah kita cuba utk paham, hayati & tadabbur ayat2 tersebut tatkala ia menyapa telinga sepertimana
khusyuknya kita mendengar lagu artis pujaan utk menghafal lirik, jadikan ringtone, dan tuju2kan lagu tu kat org di radio...?

Tanya pada diri...pasti anda dan saya tahu jawapan yg tersimpan di hati...dan soalan confirmationnya --> adakah telinga ini milik seorang yg lalai?

Orang yg lalai adalah org yg tak bersyukur...setuju tak?

(monolog) Haish!! Banyak sungguh soklan!! Kenapa nak care sgt pasal hati, mata & telinga ni?? Nak ckp aku ni xcukup bersyukur ke?? Kan aku dah jaga hati supaya tak kene penyakit, jaga mata supaya tak kene keratitis, & jaga telinga supaya tak kne otitis media!! Aku jaga amanah Allah! Tu tandanya aku bersyukur dgn nikmat-Nya! (monolog)

"Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: Roh ciptaanNya. Dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur. " [as-Sajadah:9]

Apakah maksud syukur dalam ayat di atas? Hmm, actually saya pernah baca dalam satu artikel (betulkan saya kalau saya salah), katanya dalam kitab Ihyaa 'Ulumuddin karangan Imam Ghazali, rukun syukur ada tiga:
  1. Ucap syukur dgn lidah (Alhamdulillah)
  2. Mengaku dgn hati bhw nikmat itu adalah anugerah dr Allah SWT
  3. GUNA NIKMAT DI JALAN YG DIREDHAI ALLAH SWT
إن السمع والبصر والفؤاد كل أولئك كان عنه مسئولا...

"...sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya." [Al-Isra':36]

Fikir-fikirkan ayat di atas..

Berbalik kpd ayat surah al-'Araf:179 td, kenapa Allah SWT ckp 'lebih sesat dari binatang'? Sbb binatang takde akal utk bezakan apa yg baik dan apa yg buruk atau bahaya utk dirinya serta bagaimana mengawal hati, mata dan telinga..tp manusia dianugerahi akal utk lakukan semua tu, kalau tak gunakannya, lebih kuang je ngan kambing ke, lipas ke, tikus ke..atau lebih teruk coz tak pandai nk bersyukur nikmat akal tu sehingga membawa diri kepada bahaya di akhirat kelak..nauzubillah~

Ya Allah, jauhilah kami dari sifat2 lalai..ameen

Wallahu'alam

No comments: