Friday, August 14, 2009

Khasyiatillah (Part 2): Hari Kiamat & Kasih Allah

assalamualaikum wbt..

baru ada mood menulis dan secara teknikalnya sebenarnya baru habis translate subtopik yg satu ni..haha..al-maklumlah, busy ngan exam..pindah rumah..dsb (alasan je tuh..huhu, tak cukup determination je sebenarnye..)

anyway, apa sekalipun yang menjadi halangan dalam hidup kita, jangan biar diri lari dari track keyh!! keep on track...which track? track balapan nak 'lumba lari' ke arah mardhatillah...insyaAllah...*wink*

Hari Kiamat...satu perkara yg sangat dahsyat & menggerunkan..kenapa perlu kaitkan dengan khasyiatillah? (sedang khasyiatillah tu sendiri dipenuhi dgn kelembutan & kasih syg...)
ada kaitan eh? hmm..xpe2, kita sama2 tengok apa kaitannya dgn hujah Amru Khaled dlm buku Islah Qulub ni..insyaAllah..

Bayangkan beberapa situasi di bawah:

"Wahai umat manusia, bertakwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan."
[al-Hajj:1-2]

"Inilah hari mereka tidak dapat berkata-kata, (kerana masing-masing terpinga-pinga ketakutan), Dan tidak pula diizinkan mereka bercakap, maka mereka tidak dapat meminta maaf."
[al-Mursalat:35-36]

"Pada masa Jibril dan malaikat-malaikat yang lain berdiri bersaf-saf (menunggu perintah Tuhan), tidak ada yang berani berkata-kata (memohon pertimbangan) melainkan yang telah diizinkan baginya oleh Tuhan Yang Maha Pemurah, serta ia berkata benar. Itulah keterangan-keterangan mengenai hari (kiamat) yang sungguh tetap berlakunya; maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah dia mengambil jalan dan cara kembali kepada Tuhannya (dengan iman dan amal yang soleh)!"
[an-Naba':38-39]

"Pada hari seseorang itu lari dari saudaranya, Dan ibunya serta bapanya,"
['Abasa:34-35]

Sabda Nabi SAW: "Pada Hari Kiamat manusia akan dikumpulkan dlm keadaan telanjang." Aisyah r.a. berkata, "Ya Rasulullah, adakah kaum wanita dan laki-laki akan saling saling memandang antara satu sama lain?" Maka Rasulullah berkata: "Keadaan saat itu lebih menegangkan sehingga mereka tidak akan saling memandang antara satu sama lain."
[Riwayat Bukhari]

Nabi SAW bersabda: " Pada Hari Kiamat, matahari akan dihampirkan kpd semua makhluk sehingga tinggal sebulan perjalanan di bumi. Disebabkan kepanasan, manusia akan berpeluh mengikut qadar amalannya. Lebih banyak keburukan yang dilakukannya, maka lebih banyaklah peluh yang dikeluarkan sehingga ada yang sampai ke buku lali, sebahagiannya ada yang sampai ke lutut, sebahagiannya ada yang sampai ke pinggangnya & sebahagiannya ada yang sampai ke mulutnya. Ada juga yang berenang dalam peluhnya & ada yang tenggelam dalam peluhnya sendiri."
[Riwayat Muslim, Ahmad, Miqdad & Tarmizi]

Apa yang kita rasa bila baca ayat2 & hadis camni? Biasa2 je ke? Ke ada rasa gerun...? Terdetik tak kata hati sebegini --> Bersediakah kita nak hadapi Hari Kebangkitan? Atau - di manakah aku ketika itu..? Dalam kalangan siapakah bakal aku tergolong...?

Sabda Nabi SAW: "Dibangkitkan manusia pada Hari Kiamat dalam 3 golongan: Golongan berlari; golongan merangkak; & golongan yang berjalan dengan wajahnya." Salah seorang sahabat bertanya, "Bagaimana berjalan dengan wajahnya ya Rasulullah?" Maka Rasulullah menjawab: "Sesiapa yang mampu berjalan dengan kaki pasti mampu berjalan dengan wajahnya."
[Riwayat Tarmizi]

Hadis ini dijelaskan lagi dengan ayat:

"Orang-orang yang akan diseret beramai-ramai ke Neraka Jahanam (dengan tertiarap) atas mukanya, merekalah orang-orang yang amat buruk keadaannya dan amat sesat jalannya."
[al-Furqan:34]

"Dan sesiapa yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah maka dialah yang sebenar-benarnya berjaya mencapai kebahagiaan dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan mendapati bagi mereka, penolong-penolong yang lain daripadaNya. Dan Kami akan himpunkan mereka pada hari kiamat (dengan menyeret mereka masing-masing) atas mukanya, dalam keadaan buta, bisu dan pekak; tempat kediaman mereka: Neraka Jahanam; tiap-tiap kali malap julangan apinya, Kami tambahi mereka dengan api yang menjulang-julang."
[al-Isra':97]

Agaknye apa tujuan Allah SWT menerangkan kedahsyatan Hari Kiamat kepada kita? Nak takut-takutkan kita ke? Tak ke rasa kita ni takut Allah sebab terpaksa...sebab Hari Kiamat...dengan kata lain, takut Hari Kiamat bukannya takut Allah...macam tu ke???

Hmm, saya buat perumpamaannya di sini untuk memudahkan kefahaman diri dan para sahabat sahabiah...ibarat seorang ibu yang melarang anak kecil di luar rumah ketika hari sudah malam.

kenapa? jom jawab soklan2 di bawah (tp jangan emosional ye...*takut tersentuh emosi orang2 yg berjauhan ngn ibu macam saya ni..yela, ckp psl ibu la katekan..hehe*)

Ibu sayang anak tak? --> Sayang for sure... Kenapa dia larang anak dia main kat luar malam2? --> Sebab sayang la for sure.. Yela..tapi kenapa nak larang main kat luar malam2???!! petang2 bagi pulak!!! --> kan da kate jangan emosional...haish...yela, die larang laa malam2 nak main kat luar, kang pijak paku ke kene patuk ular ke..malam kan gelap..mane nampak mende2 camtu!!!! *tanda seru = jawab dengan emosional jgk..hoho* Habis tu kalau anak dia main jugak kat luar malam2? --> ibu tu marah la for sure.. Habis tu kalau anak dia ikut cakap ibu tu..apa faedahnye?? da la tak dapat main kat luar dengan seronok..xkan xde pape kot!! --> faedahnya, anak tu takkan dimarahi ibunya...dan rasa bahagia ada anak yg ikut cakap ibu..ganjarannya? Apa ganjaran yang lebih besar bagi seorang anak daripada kasih sayang seorang ibu...? *wink*

Macam tu la jugak kalau kita nak paham dalil2 tentang Hari Kiamat ni untuk dikaitkan dengan Khasyiatillah..
kenapa Allah larang kita dari 'keseronokan' dunia...tak bagi kita wat suka2 hati kat dunia...kenapa? Jawapannya, sebab bahaya dunia tu sendiri...
kalau langgar larangan-Nya? --> Dia murka..jadilah kita tergolong dalam golongan2 yg mengalami peristiwa dahsyat Hari Kiamat tu nanti..
Habis tu kalau kita taati-Nya..ada ganjaran ke???? --> macam jawapan yg atas..apa lg ganjaran yang lebih besar bagi seorang hamba daripada kasih sayang Tuhan Yang Esa...?

Malah Allah SWT zahirkan lagi dalam bentuk apakah kasih sayang-Nya akan datang pada Hari Kiamat nanti....

Sabda Nabi SAW: "Hari Kiamat akan berlalu bagi orang mukmin seperti 2 rakaat solat yang dikerjakan mereka."
[Riwayat Ibnu Hibban]

Dalam satu hadith dijelaskan 7 golongan yang mendapat naungan Allah SWT pada Hari Kiamat iaitu:

  1. Pemimpin yang adil
  2. Pemuda yang hidup dalam ketaatan kepada Allah SWT
  3. Pemuda yang hatinya bertaut kepada masjid-masjid
  4. 2 pemuda yang saling mengasihi kerana Allah; yang berkumpul & berpisah kerana Allah
  5. Pemuda yang didatangi wanita bangsawan yang rupawan lalu ia menjawab, "Sesungguhnya aku takut kepada Allah."
  6. Pemuda yang bersedekah & menyembunyikannya sehingga tangan kirinya tidah tahu apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya
  7. Pemuda yang berzikir kepada Allah seorang diri sehingga basah kedua matanya
Dan pastinya jelas ganjaran-Nya yang kemuncak adalah Jannah..insyaAllah..
Dalil2 tentang nikmat syurga dan azab neraka banyak dijelaskan dalam surah2 dalam juzuk 30..sama2 tadabur..

Hmm..rasanya kita dah jelas apa kaitannya Hari Kiamat dengan Khasyiatillah..jadi sebenarnya mengingati Hari Kiamat itu adalah medium utk kita lahirkan rasa khasyiatillah, bukan utk menakut-nakutkan manusia semata..amaran2 yang tersebut dalam al-Quran dan hadith berkaitan kedahsyatan Hari Kiamat itu adalah tak lain hanyalah bukti kasih sayang Allah SWT kepada hamba-Nya; sepertimana perumpamaan si ibu yang melarang anaknya bermain di luar rumah di malam hari kerana bimbangkan bahaya yang menanti...dengan kata lain...kerana sayang...

Jadi jelaslah kita sekarang apa yang dimaksudkan dengan ayat surah Qaf:33..


من خشى الرحمن بالغيب وجاء بقلب منيب


Okeyhla...untuk part 3 nanti kita akan tengok plak apa contoh2nya orang2 yang memiliki Khasyiatillah ni...Wallahu'alam..

No comments: