Wednesday, January 27, 2010

..muhasabah cintamu~

salam..
jazakillah kpd enol atas tazkirah yg dipos bru2 ni..harap kte dpt manfaat bersama..insyaALLAH..jgalah hubungan baik dgn ibu bapa slagi mreka masih ada di dunia ni..walau steruk mana pon mreka,mreka adalah ibu yg melahirkan kite..ibu yg mengandungkan kte slama 9 bln..[tp klu yg x cukup bln tu awal lg la..pre-mature labour..]
bayangkan la sahabat2,perubahan yg berlaku kpd ibu kte slama mengandungkan kte..tanpa jemu mengendong bayi seberat average 3.2kg la..kt rahimnye..kisah ke dy?mengeluhkah dia?ade x dia ckp,"fed up la!xmo la gendong da?" nauzubillah sahabat2..klu semangat ibu tu lemah dan xdpt bertahan utk meneruskan kandungannya selama 9bln tu..bermakna xde la kte kt dunia ni..xdpt la kte melihat ciptaan Tuhan yg begitu indah ini..x dpt la kte mentadabur alam yg penuh dgn rahsia penciptaanNya..

fikirkan la sahabt2 sekalian..adakah kte mampu menahan marah kte kpd ibu kte ble mne kte x dpt brg yg kte ingini?sejauh mana kte dpt bertahan dgn ibu kte slagi treshold [tahap] kepuasan kte xdikecapi?
padahal pernahkah kte berfikir..sejauh mne ibu kte bertahan dgn kerenah kte yg pelbagai..hampir 20thn lbey sahabat2..20 thn lbey,bkn la tempoh mse yg sekejap..kite?bagaimanakah dgn kte?sama2 muhasabah..

mse ibu kte sakit,masuk wad hampir seminggu,mampukah kte menjaga beliau sbgaimana beliau mnjaga kte ble kte sakit?tanya diri kwn2..renungkan..

saya tringat mse saya dmam juz a few days b4 fly back to egypt..ibu saya,tanpa jemu menjaga saya dgn penuh kasih syg seorg ibu..saya terharu..sampai x dpt nk menahan lelehan air mata yg mengalir tanpa saya sedari..ibu bertanya,knapa menangis nak..ego seorang anak..saya cuba menyembunyikan rasa terharu saya dgn memberikan alasan yg nampak logik..saya menggunakan aplikasi subjek medik saya dgn mengatakan bahawa air mata yg mengalir ini adalah disebabkan badan yg terlalu panas..dan utk compensate balik kepanasan badan tu,so keluarlah air mata utk menyejukkan badan..[ego btol]..saya percaya bahawa ibu saya sedar bahawa saya cuba utk mengalih perhatiannya..saya kan anak dy..saya tau dia tau ape yg saya rasa..
ibu tersenyumm sahaja melihat kerenah saya..
ayah?cmne pula dgn ayah?mari kte imbas kembali ape jasa seorang ayah kepada kte..mse alam perkahwinan setibanya malam pertama..[utk bacaan 18thn ke atas]..berlakulah satu proses persenyawaan antara ovum dgn sperma..dlm berjuta2 sperma,hanya 1 sahaja yg berjaya menembusi ovum tersebut..apabila memasuki ovum..tertanggallah ekor sperma yg ALLAH kurniakan utk pergerakan sperma tu menuju ke ovum..













apabila bersenyawanya sperma ngn ovum tu,terbentuk la zigot yg berkembang menjadi embryo dan akhirnya dlm tempoh 9bln dlm kandungan ibu,terjadinya kte ..dan lahirnye kte di muka bumi ini..







berbalik kpd cte ayah..

ayah tanpa jemu berhempas pulas menggunakan segala daya yg ada utk membesarkan kte..mencari rezeki yg halal utk isteri dan anak2 tercinta..sanggup meninggalkan isteri dan anak2 seketika hanya utk mencari rezeki sesuap nasi..rezeki yg halal..

klu saya tgk ayah saya..pg2 bersiap2 utk ke pejabat..sebelum pergi,ayah akan memanggil saya utk bersalaman dgnnya..ayah juga akan menasihati saya..agar menjaga diri..sahabat2..kasih seorang ayah x dpt diungkap dgn kata2..ayah tu seorang lelaki..x serupa dgn seorg ibu yg dgn mudah melafazkan rse sayang kpd anak2nya..ayah characteristicnya berbeza..kte hanya dpt melihat kasih sygnya dgn perbuatannya..raut wajahnya..

pernahkah sahabat2 melihat raut wajah ibu or ayah sahabat2 ktika mreka sdg tidur?klu blom,silalah cuba ye..kerana itulah raut wajah yg paling jujur dlm diri mreka..[org tdo mne dpt berbohong kan?]itulah wajah org yg menghempas keringat dr hari ke sehari smata2 utk mmberikan kebahagiaan yg maksimum kpd kte..

mari kte renungkan bersama..

kte slalu ckp mak ayah xphm ape yg kte nk..
saya lg selesa dgn sahabat2 sebaya..
zaman mak lain..zaman skrg da maju..

sebenarnya,

ibu dan ayah kte cuba berjalan seiring dgn kte..


kte berlari mreka pon sebenarnya cuba utk berlari..
tp sbb da tua kot..berlari pon x selaju kte..

tp sebenarnya,nk ckp kt cni..mreka pon cuba memahami kehendak kte..
dlm mse yg sama cuba menjaga dan menghindari kte drp bahaya dunia moden yg serba maju ni..
[bak kte iklan tv:sume di hujung jari..zaman da brubah~]
ye..zaman mmg da berubah..makin bertambah umur kte..makin dkt kte dgn kematian..dan sepatutnye makin dkt kte dgn kematian..makin dkt kte dgn Pencipta kte..makin byk amalan yg kte lakukan..
insyaALLAH..sy xmo nk ckp pjg..[tp rse da tlbey pjg da]..ckp pjg ni byk salah silapnye..
so,sama2 kte muhasabah..

ALLAHhu 'alam..




4 comments:

dr enoll said...

kenapa dua2 ckp pasal mak ayah ni?
awak homesick eh?hahaha

-N- said...
This comment has been removed by the author.
-N- said...

hai la enol..i salah post comment..xpe..buat baru..hehe..act saya nk ckp sal kwn..sbb tiap kali awk ckp "ade kwn saya ckp sal hadis ni..ada kwn saya ckp sal ayat ni.."ape2 la sal quran n hadis..saya mesti tringat kt sorg kwn ni..dia slalu nasihat saya berlandaskn quran dan hadis..tp punya la nk appreciate awk nyer post tuh..smpai tertulis post tok ibu bapa la pulak..saya bkn cm sorg tu..omsik..=P..neway,tq 4 ur comment..hehe..=)

dr enoll said...

komen ke4...

hahahahaha~~~

=p