Saturday, September 13, 2008

Ye ke Kopi Yang Hilangkan Ngantuk eh?

assalamualaikum wbt..

I'm a pro-coffee girl! Nescafe WAS my favourite drink (now should be Indocafe or Bonjourno..or maybe Brazilian Coffee at Ibrahimmeyya). Susah...sungguh susah bagi penggemar kopi untuk meninggalkan kopi...kononnye nak hilangkan ngantuk, last-last kalau haus pun, kopi laa minumannye..huhu

Di saat kegilaan terhadap kopi, enoll mula berfikir, apakah benar kalau kopi itu yang menghilangkan ngantuk? Persoalan yang laen..apakah benar panadol yang meredakan saket kepala; dan apakah benar pakai Olay yang jadikan muka kita berseri?

Apa punye soklan daaaa! Semua mende tu ada fungsinya!! Buat apa nak pertikaikan!

Ye la...tapi...yang enol cuba tanyakan adalah..kita percaya ke kopi tu hilangkan ngantuk? Dan Panadol itu redakan headache? Dan Olay itu penyeri muka?

Hmm..Memang semua benda ada fungsinya. Malang sekali kita (merujuk kepada diri sendiri juga..huhu) biasanya akan cakap...

"Nasib baek aku minum kopi pagi tadi, kalau tak..mesti dah tido masa lecture tadi sebab aku stay-up semalam!"

"Saya ni kan..akhir-akhir ni kepala sakiiitttt sangat. Kalau sehari tak makan panadol, memang tak bangun laa."

"Tengok ni! Sebab pakai Olay laaaa muka akak daa putih berseri sikit! Nak harapkan produk laen, tak hilangnya jerawat-jerawat kat muka ni haa."

Maybe our sentences not exactly the same, just givin' examples.
Dalam hal-hal tersebut, di manakah kita letak pergantungan kita kepada-Nya? Di manakah pula kalimah syukur untuk diselit antara kata-kata yang tersebut tadi? Apakah secara tidak langsungnya kita telah menafikan kuasa Dia, Yang Maha Memberi Pertolongan atau dengan kata lain mensyirikkan-Nya?

Enoll tak pasti sama ada jatuh syirik atau tidak dalam hal ini, mungkin nampak remeh tapi kata-kata kita tadi sedikit sebanyak mencerminkan apa yang membantu kita...pada apa kita berharap...juga pada apa kita meminta pertolongan..

Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya: Aku telah bertanya kepada Nabi Muhamad s.a.w: " Apakah satu-satunya dosa yang terbesar di sisi Allah?" Baginda s.a.w menjawab: " (Dosa yang terbesar disisi Allah itu ) ialah : Engkau mengadakan-adakan bagi Allah sesuatu yang menyamai-Nya, pada hal Dia menciptakanmu…."
Abdullah bin Mas'ud

Dan terampun setiap daripada dosa kita kecuali dosa syirik..

Kalau kita percaya dengan 'kuasa' kopi, panadol dan Olay tadi, kita ni lebih kurang sama laa dengan Nobita yang percaya kepada 'kuasa' Doraemon, perumpamaannya lah. Dalam tidak sedar, kita lupa siapa sebenarnya yang membantu kita, memberi penyelesaian terbaik untuk kita, yang menjadikan benda-benda tersebut berfungsi dalam hidup kita...

Oleh itu, marilah kita basahkan lidah dengan kalimah Alhamdulillah, dan tajdid niat balik dalam setiap perbuatan. Mulakan dengan doa- "Ya Allah, hilangkanlah rasa mengantuk ni"; disertai dengan usaha - minumlah kopi..dan seterusnya tawakkal.

Dan amalkanlah doa dalam Ma'thurat:

"Allahumma inna na3uzubika min annusyrika bika syai-an na3lamuh wanastaghfiruka lima laa na3lamuh"

~Ya Allah kami berlindung kepada-Mu dari menyekutukan Engkau dengan sesuatu yang kami ketahui dan kami memohonampun dari (menyekutukan-Mu) dengan sesuatu yang tidak kami ketahui~

wassalam..

8 comments:

mariyam said...

salam enoll,nice post..terkene kt diri sendiri jgk..mg pasni kita sama2 tajdidkan niat balik utk smua perbuatan kita..lillahi iA..

dr enoll said...

wslm..insyaAllah...bestnye kopi! Jom minum kat Brazilian nnt kayam! hehe

Izyani Rosley said...

sbb enol la akak jd cmni.hak2.tu pon tak sepatutnye berlaku kan..

dr enoll said...

wuohoho..jadi macane tu kakyani satu-satunye orang yg besar lam dunia..? jd kembong bibi ke? haha~

bestnye kooopiii..slurrpp

mariyam said...

boleh je insyaAllah..dah lame xjenguk Brazilian tu..tp enol yg belanja ek?(^_~)v

dr enoll said...

boleyh! no prob!
kakyam minom air masak..enol minom frappe..eh?

haha~tade la, gurau je..
after ur exam keyh? *wink*

mariyam said...

air masak?tape,awet muda=)ok insya Allah,pas xm,n kene blanja fathirah gak ye hehe

dr enoll said...

set! ;)
amboii..kuat mengepow enol nampak!!
macam laaaaaa JPA tak naikkan elaun..
hahaha~fatirah...rindunye~