Tuesday, April 16, 2013

hidup ini adalah satu anugerah..


bismillah...keheningan malam yg begitu sepi pada hari ini mengusik jiwaku utk mencoret luahan rasa yg terpendam buat muhasabah diri yg sentiasa lupa dan leka terhadap nikmat yg telah ALLAH berikan yg hanya sementara..

aku punya seorang sahabat kecil yg sentiasa meluangkan masa bersamaku..kami saling berjumpa dan bertuka2 nasihat..dia seorang yg masih muda remaja..apa yg menggembirakan hatinya akan dilakukan dan bilamana dia bersemangat melakukan sesuatu kerja, dia akan melakukannya bersungguh2 kadang2 dia dgn sifat keanak2kannya mengelat jika dia rasa diri tidak diperlukan di suatu tempat..

oh..hati....kau telah lama berada di atas singgahsana indah....sekali sekala tercalar, luka remuk yg tersangat dalam..nasihat org tidak kau dengari..nasihatmu engkau mahu org turuti....engkau mmg tidak bersyukur..ego itu umpama firaun yg hanya mahu manusia menyembahnya...pengakhirannya? dia diawet utk tatapan generasi akan dtg..mahukan engkau berada di tempatnya?atau qarun yg tenggelam bersama harta yg diagungkannya?

apa yg nk dinukilkan hanya luahan rasa buat muhasabah bertulis dan peringatan yg x pernah habis..bilamana kita bergaul dengan pelbagai ragam manusia, kesabaran yg amat tinggi perlu ada dlm diri...persediaan utk dikritik harus dipersiapkann..mentaliti dan kekuatan hanya kepada Ilahi itu harus ada..jika tidak, kau akan mudah rebah dan putus asa.

Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat; - (ar-ra'd : 22)


ALLAH sentiasa ada utk mendengar keluhanmu dan memberikan engkau jln keluar dr arah yg x disangka2..xperlu gusar..xperlu tertekan..berjalanlah tanpa jemu..kerana ALLAH ada sbg Pelindungmu dan Dialah sebaik2 Pelindung kan..

"siapa yg bertaqwa kpd Allah, akan memberikannya jalan keluar, dan memberikannya rezeki dari arah yg tidak dia sangkakan." At-Talaq 2-3.

Dia lah yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah jua Yang Maha Besar, lagi maha Tinggi (Yang mengatasi segala-galanya). (ar-ra'd : 9)

akhir skali mahu ke mana ukhti? iktikaf dan menyerah diri kepada Ilahi adalah pengubat hati yg lebih sejati dan abadi drp mengeluh seorg diri bertemankan lampu dan meja stdy..



No comments: