Friday, March 29, 2013

cinta dan hakikat mencintai

apa itu cinta?

cinta itu mempunyai makna yg luas...(boleh cari sendiri kt google atau mana2 rujukan ustaz ustazah dan ahli akademik yg selainnya)

ada org bercinta kerana fikrah yg sama..ada orang bercinta kerana minat yg sama dan ada yg bercinta kerana suka sama suka..

bagiku cinta itu adalah tempat di mana kita berkongsi perasaan, penyatuan hati dan rasa serta pembekal kekuatan utk terus thabat di jalanNya.

fitrah seorang manusia utk merasakan nikmatnya cinta..fitrah seorang manusia utk mendambakan cinta..tetapi cinta yg bagaimana hendak kita cari? cinta yg bagaimana hendak kita gapai?

soalan ini berlegar2 di fikiranku..adakah kita bercinta sekadar suka2?atau mempunyai hala tuju yg lebih jauh dalam mengharungi suka dan duka?

hati dan perasaan itu berbolak balik..terkadang suka terkadang benci..tp atas dasar apa segala perasaan itu dihimpunkan sekali?

fikiran meracau2..mencari cinta yg abadi...aku sedar diri ini hanya seorang hamba yg mendamba kasih abadi..namun kasih dan cinta itu harus kuberikan padaMu Rabbi..cintai ALLAH sebelum mencintai duniawi..

ALLAH, thabbit qalbi ala diinik..
bantu aku utk thabbat di jalan ini..
jalan yg asing namun tidak terasing..
jalan yg jauh namun ganjaran yg berpuluh2...
jalan yg lelah namun xpernah berhenti melangkah..
jalan yg pasti mendapat redha Ilahi..

ALLAH, jgn Kau pesaongkan hati ini setelah Kau beri petunjukMu...
aku hanya insan biasa yg hanya mengharapkan rahmat dan redhaMu..
aku berjalan atas jalan ini semata2 atas hidayah dan kasih sayangMu..
pandanglah aku ya Rabb.....aku ini hambaMu..walaupun aku kerdil di sisi Mu..
aku adalah para pencariMu..

perkenankan doaku...kekalkan hidayahMu kepadaku.....

No comments: