Friday, August 5, 2011

tp.....sy malulaa...

"sy malula kak..sume org pon x mcm sy..sume updates ngn fashion,movies,lagu2 baru,cte2 baru,artis2 baru..mcm2 lah!tp sy??sy xtau sume tu..sy xtau cmne nk masuk ngn dyorg sume tu..sy malula kak.sy rse mcm sy ni sorg2..pelik..anek..makhluk asing barangkali.."..begitulah luahan seorg ukhti kpd sy baru2 ni..

sy terpanggil utk menulis artikel ini krna sy rse ini merupakan tanggungjawab sy sbg seorg muslim utk sntiasa memberi ingatan dan menerima peringatan drp org lain juga..krna iman kte xkan sentiasa selamanya berada dlm keadaan zon yg selamat dan xkan sentiasa selamanya berda dlm keadaan zon yg merbahaya..

Umar bin al-Khatthab radhiyallahu’anhu mengatakan kepada para sahabatnya, “Marilah, kita berkumpul sejenak untuk meningkatkan iman.”

Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu’anhu mengatakan, “Duduklah bersama kami sejenak, kita akan menambah keimanan.” Beliau juga sering mengatakan di dalam doanya, “Ya Allah, tambahkanlah kepada kami iman, keyakinan, dan kepahaman.”

Abdullah bin Rawahah radhiyallahu’anhu memegang tangan sekelompok orang dari para sahabatnya seraya mengatakan, “Marilah, kita beriman barang sejenak. Marilah, kita mengingat Allah dan menambah keimanan dengan ketaatan kepada-Nya semoga Allah mengingat kita dengan ampunan-Nya.”

Abud Darda’ radhiyallahu’anhu mengatakan, “Salah satu bukti kepahaman seorang hamba adalah ketika dia mengetahui apakah dia sedang menambah atau mengurangi.” Maksudnya adalah iman. “Dan bukti kepahaman seseorang ialah tatkala dia mengetahui dari manakah datangnya bujukan syaitan kepadanya.”

Umair bin Habib al-Khazhami radhiyallahu’anhu mengatakan, “Iman itu bertambah dan berkurang.” Maka ada orang yang bertanya kepada beliau, “Apa yang dimaksud dengan bertambah dan berkurangnya?” Beliau menjawab, “Apabila kita mengingat Allah ‘azza wa jala dan memuji-Nya dan menyucikan-Nya maka itulah pertambahannya. Dan apabila kita lalai, menyia-nyiakan dan lupa maka itulah berkurangnya.”

ramai org yg merasa malu apabila rakan2 melabel mereka sbg alim,warak,ustazah,org baek,budak rajin,muka buku,kamus bergerak, sehinggakan ade segelintiran individu dlm golongan ini cuba berubah mengikut kemahuan masyarakat..tidaklah salah untuk berubah mnjadi fleksibel tetapi yg salah adalah berubah mengikut kemahuan dan kehendak era zaman kini yg makin tersasar dgn hadaf atau tujuan serta matlamat seseorang muslim itu tanpa mengkaji baik buruknya sesuatu akhlak itu..fokus utama:xnk dilabel asing dlm masyarakat.lupakah kte tujuan kte dihidupkan di dunia ini..


“ Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu.” (adz-Dzariyat: 56)


“Setiap dari kamu merupakan pemimpin dan setiap dari kamu akan ditanya mengenai apa yang kamu pimpin.” (hadis riwayat Bukhari no. 893 dan Muslim no. 1829)

....dan rmai pula yg berbangga apabila mereka terkenal sbg kaki buli,couple of the year,ratu cantik,ratu kebaya..sehinggakan ada yg tanpa disedari ghairah menceritakan keadaan yg akhirnya membuka aibnya sendiri..na'uzubillah..

Orang-orang bodoh (yang kurang akal pertimbangannya) akan berkata: "Apa sebabnya yang menjadikan orang-orang Islam berpaling dari kiblat yang mereka mengadapnya selama ini?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Timur dan barat adalah kepunyaan Allah - (maka ke pihak mana sahaja kita diarahkan Allah mengadapnya, wajiblah kita mematuhiNya); Allah yang memberikan petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus". [al-baqarah:142]

sewajarnya kte tidak merasa jemu dlm melakukan amar makruf nahi mungkar.xkisahlah org nk kata apa.janji kte x meninggalkan suruhan ALLAH..berkata mmg mudah..melakukannya amatlah berat sekali..namun org yg beruntung adalah mereka yg melakukan suruhan Allah dlm keadaan susah mahupun senang,kan?percayalah pada janji2 ALLAH..

Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan Allahdadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.[al-anaam:125]

sekiranya kte futur [berputus asa] dgn suasana sekeliling yg kurang membantu,percayalah bahawa ALLAH sentiasa ada utk kte dan sentiasa ingin mendengar luahan hati kite walaupun tidak kte luahkan,namun Allah telah sedia maklum dgn apa yg terjadi kpd hamba2Nya..krana Dialah yg menciptakan kte.."tp npe nk kne luah klu ALLAH da tau?"..mungkin pertanyaan sebegini ada bermain2 di benak fikiran sahabat2 sekalian.ya,mmg ALLAH da tau dan sedia maklum dgn apa yg kte lakukan scr zahir mahupun yg tersembunyi namun luahan itu sendiri bukanlah bererti utk memberitahu ALLAH ape yg terjadi dlm hidup kte dlm segenap hari..namun ia adalah utk mengukuhkan kepercayaan kte sendiri..sejauh mana kte mencari ALLAH dlm membina kekuatan diri kte sendiri..sejauh mana ALLAH di hati kte apabila kte ditimpa musibah..sejauh mana pegangan kte kpd ALLAh setiap kali kte berasa keseorangan...

igtlah bahawa pertolongan ALLAH itu dekat..sgt dkt dgn kte..

Tidakkah engkau mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Yang Menguasai segala alam langit dan bumi? Dan tiadalah bagi kamu selain Allah sesiapapun yang dapat melindungi dan yang dapat memberi pertolongan. [al-baqarah:107]

"Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu. [al-baqarah:120]

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar. [al-baqarah:153]

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). [a-baqarah:214]

Dan Allah tidak menjadikan bantuan tentera malaikat itu melainkan kerana memberi khabar gembira kepada kamu, dan supaya kamu tenteram dengan bantuan itu. Dan (ingatlah bahawa) pertolongan yang membawa kemenangan itu hanya dari Allah Yang Maha kuasa, lagi Maha Bijaksana.[al-imran:126]

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil”
[Hadith Muslim no. 145]

bersabarlah dlm melakukan ketaatan..sesungguhnya nilai syurga itu sgtlah mahal..semakin byk dugaan yg mencabar keimanan semakin tinggi nilai kemanisan iman itu sendiri.insyaALLAH..yakin dgn janji ALLAH!dan byk2 beristighfar krna mungkin dlm masa yg sama kte melakukan kebaikan itu terselit sikap ujub dlm hati kita sndri..wallahu'alam.


rujukan:
tafsir quran
ringkasan kitab jalan mereka yang menuju ALLAH jilid 1
memberi nasihat
tujuan penciptaan manusia
orang yg asing

No comments: