Monday, October 5, 2009

Jangan Zalimi Dirimu

Assalamualaikum wbt...

Saya ter'induce' dgn kata-kata ukhti A utk menulis post baru setelah sekian lama tak update. Jazakillah kerana 'mengetuk' pintu fikiran ini untuk terus istiqamah dalam pekerjaan saya walaupun indirectly. Actually, I didn't have any intention to post something new unless i've finished the topic khasyiatillah; but her words reminded me that dakwah is not just when we have intention to do it..dakwah is a job for those who willingly work 'full day' for Allah SWT..that is: whenever they're still breathing, still have strenght, no matter what are their social status or their background or living condition and so on...they are not paid by riya', takabbur, money, nor praises..but the only payment for doing this job is from The Boss, Allah The Almighty..because of the 'diamonds' in their heart: IKHLAS & ISTIQAMAH.

Jangan zalimi dirimu..jangan letakkan dirimu pada tempat yang tidak sepatutnya..agak-agak apa jadi kalau kita terseterika tangan dgn seterika panas? Melecur...sbb bukan di permukaan panas tu tempatnya utk kulit kita. Apa jadi kalau kalau merokok? Mudaratnya takyah sebut, banyak sangat...Sbb apa mudharat? Sbb apa badan sakit? Sbb bukan nafsu bertuankan akal, tp akal bertuankan nafsu! Bukan di situ tempatnya akal..

Maka janganlah zalimi diri sendiri. Bukannya maksud zalimi diri tu pada yg zahir terlihat pada diri kita ni saja, tapi jugak kepada yang 'di dalam' itu...jangan zalimi...apa dia? Iman.

Bila tengah ulang-ulang hafal ayat surah al-Qalam:

"Maka bersabarlah (wahai Muhammad) menerima hukum Tuhanmu (memberi tempoh kepada mereka) dan janganlah engkau bersikap seperti orang yang telah ditelan oleh ikan. (Ingatlah kisahnya) ketika dia berdoa merayu dengan keadaan sesak sebak terkurung dalam perut ikan. Kalaulah dia tidak didatangi nikmat pertolongan dari Tuhannya, nescaya tercampaklah dia ke tanah yang tandus (di tepi pantai) dalam keadaan dia ditempelak (kerana salah silapnya)."

Saya jadi fikir panjang..

Mengambil iktibar daripada kisah Nabi Yunus yg ditelan ikan paus seperti diterangkan dalam ayat di atas, cukup utk menimbulkan rasa bimbang dlm diri. Dalam kisah Nabi Allah Yunus a.s ni, Baginda lari dari kaumnya dgn keadaan marah, dan berputus asa. At last Allah takdirkan Baginda ditelan ikan paus. Masa dlm perut ikan paus tu, Baginda mula menyesali perbuatan melarikan diri dari kaumnya tu.

"Dan (ingatlah kisah) Dzun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahawa Kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya) maka ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap: 'bahawa tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim.'"
[Al-Anbiya':87]


'..inni kuntu minaz zholimin.' - kata Nabi Allah Yunus a.s. Kenapa Baginda ckp sedemikian? Kerana Baginda merasakan Baginda telah menzalimi diri dengan melarikan diri dari kaumnya. Baginda pada ketika itu hilang sabar dgn kaumnya. Apapun, taubat Nabi Allah Yunus a.s diterima Allah SWT..alhamdulillah.

Kawan2 yg dikasihi sekalian, tempatnya iman adalah di hati kita sebagai penguasa. Jika kita membiarkan sebarang perasaan atau makhluk lain menggantikan iman itu..maka zalimlah kita terhadapnya, nauzubillah. Anda marah? Ya..tapi bersabarlah, kerana bersabar itu sebahagian daripada iman. Jangan zalimi iman kita. Ketika diuji dalam pelbagai bentuk ujian; jika perlu buat pilihan, pilihlah dengan rasional berdasarkan iman..jika perlu bangun dari sebuah kejatuhan, thabatlah dengan berbekalkan iman...jika perlu mengatasi keputusasaan, atasilah ia dengan mentajdid iman..
Jangan menzalimi iman dgn membelakanginya..

Satu lagi pengajaran dr kisah Nabi Allah Yunus a.s: jangan sekali-kali kita terlalu melayan perasaan dengan musibah yg menimpa diri mahupun terlalu selesa dengan apa yg ada pd diri kita kerana kedua-duanya boleh menjadikan kita lupa pada Allah SWT. Sentiasalah berwaspada dengan hal2 yg bermain di fikiran kita. Diri ni memang sentiasa lagha...bukan saja ngan hiburan, friendship, hobbies and so on...tp juga dgn mnde yg kita rasa 'ia sebuah kebaikan'..cthnye, memikirkan penyelesaian masalah muslim yg berpecah belah. Kita mungkin akan emosional sehingga timbul pergaduhan dsb. Niat yg pada asalnya ingin memperbaik kepincangan yg berlaku dah makin lupa. Dan makin lama hanyut dgn masalah tersebut dan tidak ada lagi pergantungan kepada Allah SWT. Penyelesaian datang dari akal semata, bukan iman; sedang akal tu begitu mudah dikuasai syaitan dan nafsu tetapi tidak iman. Mungkin ada yg kurang paham perenggan ni, namun saya sbnrnye merujuk kpd satu isu yg saya bukan orang yg layak utk membincangkannya secara terbuka.

Anyway, kisah Nabi Allah Yunus a.s ni jelas membuktikan kps kita Allah SWT tu Maha Kuasa. Dia mampu jadikan org yg tak pernah lupakan-Nya, lupa kpd-Nya walau hanya seketika; & vice versa. Mintalah perlindungan dari Allah SWT semoga diri kita sentiasa terpelihara dari menzalimi diri & iman...ameen.

Wallahu a'lam

No comments: