Saturday, January 22, 2011

Anda Suka Study? Jangan Lupa Sesuatu!


Tersebut al-kisah seorang pemuda yang sangat gemar membaca. Setiap hari, pemuda yang miskin tersebut keluar dari rumah untuk mencari buku-buku, kemudian pulang dengan beberapa buah buku di tangan. Di rumah pula, dia suka menghabiskan masanya dengan membaca buku-buku tersebut berulang kali. Hari demi hari, minggu berganti minggu..begitulah rutin pemuda tersebut.

Pemuda tersebut tinggal di rumah yang sangat usang bersama ibunya. Suatu hari, pabila tiba waktu makan, ibunya membawa sedulang buku dan dihidangkan sebagai makanan mereka. Pemuda yang sedang asyik membaca pada waktu itu terkejut melihat keanehan perilaku ibunya. Lalu ia bertanya,"Ibu, apa ibu buat ni? Mana boleh kita makan buku-buku ni. Kenapa dengan ibu?" Ibunya menjawab,"Haa, itulah kamu. Kamu tak sedar ke kita ni miskin. Yang kamu setiap hari bawa buku balik rumah kenapa? Mana duit untuk kita beli makanan? Dah takda apa-apa da kat rumah ni untuk kita makan. Yang tinggal buku-buku yang berlambak ni je!"

Pemuda yang sedih dengan kata-kata ibunya terus melangkah keluar dari rumahnya dan pergi ke sebuah masjid. Dia menangis...Tangisannya mencuri perhatian seorang imam. Lalu imam tersebut datang kepadanya dan bertanya,"Wahai pemuda, mengapa kamu menangis?"

Lantas diceritakan kepada imam tersebut tentang perilaku dan kata-kata ibunya. Imam berkata,"Jadi, bawakan aku kepada ibumu." Setelah tiba di rumah pemuda tersebut, imam menghulurkan sedikit wang untuk mereka mendapatkan makanan. Lalu ia berpesan,"Wahai pemuda, sungguhpun engkau gemar membaca, jangan engkau lupa juzuk lain dalam hidupmu yang lebih penting untuk kamu hidup."


Sahabat, apa yang anda dapat daripada cerita di atas? Moral yang ingin saya ketengahkan di sini (since we're in exam mode), mungkin kita sangat suka study, atau kita terlalu asyik study kerana banyak yang perlu diulangkaji, namun jangan lupa akan satu perkara yang sangat-sangat penting untuk survival jiwa dan rohanimu.


Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang menempuh sesuatu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan untuk menuju ke syurga." (Riwayat Muslim)

Lalu bagaimana kita mampu menyatakan kita sedang berjalan menuju syurga sedang rohani kita tenggelam dek ilmu yang kita kejarkan itu?

Dari Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa keluar untuk menuntut ilmu, maka ia dianggap sebagai orang yang berjihad fi-sabilillah sehingga ia kembali."

Maka bagaimana kita boleh dianggap berjihad dan mendapat ganjaran syahid sedang rohani kita kosong?

Dari Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang mempelajari sesuatu ilmu pengetahuan dari golongan ilmu yang semestinya untuk digunakan mencari keridhaan Allah 'Azzawajalla, tetapi ia mempelajarinya itu tiada lain maksunnya, kecuali hendak memperoleh sesuatu tujuan dari keduniaan, maka orang yang sedemikian tadi tidak akan dapat menemukan keharuman syurga pada hari kiamat." Yakni bau harumnya syurga itu tidak akan dapat dirasakannya. [riwayat Abu Daud]

Last but not least, ucapan ALL THE BEST dan RABBUNA YUNAJJAH buat sahabat-sahabat yang sedang dan akan menempuhi peperiksaan!!!! Betulkan niatmu, seriringkan dengan amalmu, ilmu ini ilmu Tuhan-mu, sepatutnya ia membawa kita pulang kepada-Nya...dan jangan lupa: MUMTAZ UNTUK UMMAH!!! <-- (klik)




No comments: