Thursday, November 4, 2010

Bagaimana menghadapi kritikan?


Assalamualaikum wbt..


Pasti setiap daripada kita pernah dikritik. Bezanya, bagaimana setiap daripada kita mengangani tekanan & kritikan daripada pelbagai pihak. Ada yang langsung tidak dapat terima kritikan orang kerana ego, ada yang menolak kritikan kerana yakin dengan tindakannya, ada yang suffer stress kerana terlalu tertekan, ada yang give up their next steps, ada yang cuba membaiki, ada yang become ‘heartless’, ada yang….ada yang…macam-macam lah.


Janganlah kita menjadi terlalu lemah kerana kritikan orang kerana kita adalah watak utama dalam hidup kita dan jangan pula kita ‘terlalu kebal’ dengan kritikan orang, because only fools do that. You’re not even living a life if you live as if you’re the only one alive. Think, just for a while, why do people criticize? Then, you’ll know how to respond.


1) Enjoy it


Kalau apa yang dikritik hanyalah perkara-perkara kecil, tiada orang yang mati kalau kita tak ubah, tiada keburukan menimpa orang lain kalau kita tak ambil tindakan, then just take it easy and enjoy it. Don’t be bothered so much by small issues since you got so many other big issues to be bothered. What I mean by ‘enjoy it’ is: this is what life actually is. Ada perkara kecil, ada perkara besar. Life is full of problems. If we take everything too much, we’ll find nothing in life except stress.

2) Tiada siapa yang paling betul

Not you nor the complaining one. Yang paling betul hanya Allah. Allah knows best your condition. Sometimes people say “you should not do like that!” or “you should bla..bla..” but the reality is, you live your own life. Yes, your action might be wrong, people may not forgive you. But you can forgive yourself, surely. Make a move, live on. What if your action was actually no wrong? Berlapang dada adalah jalan terbaik. This is life, again. Ada orang tak suka tengok orang pakai tudung kuning baju ungu, ada orang ok2 je. Kesimpulannya, jadilah insan yang selesa dan ‘menyelesakan’ orang lain, baru hidup aman.

3) Baik sangka & try to be perfect

Sometimes, there might be a specific person that seems just won’t accept everything about us. This might be a problem to you, tambah-tambah kalau setiap hari jumpa dia. Anyway, kita tidak berhak menghukum yang ‘dia betul-betul tak suka dengan kita’. Mungkin di sebalik setiap kritikannya, memang wujud niat yang murni, siapa tahu? Allah tahu, surely. Kalau tak mampu berfikiran seperti ini, then try to be perfect. Atas kain putih yang terbentang, jatuhnya setitik dakwat hitam, pasti jelas dipandangan orang. Tapi atas kain putih yang terbentang, tercontengnya ia dengan kapur putih, mungkin lebih sukar untuk di’detect’. Meaning that, nobody is perfect. But try to work perfectly, you may make mistake though, but people may not take it too hard…*wink*

4) Open your eyes, your heart & your mind

Kerana manusia buta apabila dia menganggap dirinya terlalu sempurna. Bila orang mengkritik, mungkin ada atau mungkin juga tiada apa-apa. Paling penting adalah muhasabah, to make us to be a better person we can be. Take every mistake that affect others seriously. To doctor-to-be, 99% marks in your exam paper may not be valuable if the losing 1% make you kill a patient in future, nauzubillah. People may be strict in judging us, but strict may be good for our future!

5) Let it go

When to do this? Bila sesuatu kritikan tu buat kita rasa terlalu sedih, marah, hampir berputus asa dsb. Pada waktu itu, kita mungkin menyedari bahawa apa yang dikritik itu mungkin betul atau unfortunately memang betul. Mungkin kita telah buat silap besar menyebabkan kritikan yang begitu berat dilontarkan, bagaikan cacian demi cacian menghujani. Pada masa ini, ubah dan terimalah kesilapan itu, tapi bukan kritikan tersebut. Mungkin ada yang tidak setuju dengan statement ini, maafkan saya, tapi bagi saya, ‘membunuh jiwa’ seseorang adalah perbuatan yang sangat tidak berperikemanusiaan. Kepada yang ingin mengkritik, make it the way you won’t kill other’s soul.

That’s all. Harap dapat membantu sedikit sebanyak. Paling penting dalam apa jua keadaan, make each of our actions valuable for our akhirat. May Allah bless us ~

Wassalam.

No comments: