Wednesday, June 1, 2011

Jadilah seperti air

Assalamualaikum wbt..

Baru-baru ini, 1 tazkirah daripada buku 'Zero to Hero' karangan Solikhin Abu Izzudin benar-benar membuat saya berfikir panjang. Ia mengaitkan diri kita dengan air.

Dalam kehidupan kita di dunia yang singkat ini, sebenarnya kita tidak putus-putus dimotivasikan oleh Allah melalui pelbagai wasilah atau cara,sama ada nyata atau tersirat. Namun, kebanyakan manusia melihat motivasi atau peringatan itu hanya dalam sesetengah perkara, contohnya apa yang menimpa diri mereka. Tidak ramai yang cuba memaksimumkan motivasi-motivasi tersembunyi yang Allah selitkan di setiap masa dan di mana sahaja kita berada.

Tadabbur alam. Apa yang kita boleh dapat daripada alam ciptaan Allah yang sungguh luas ini? Adakah langit itu hanya untuk pilot atau astronomi? Adakah laut itu hanya untuk nelayan atau mereka yang terlibat dengan marine? Adakah tanah itu hanya untuk petani atau archeologist? Tidak. Bahkan alam ini jika ditadabbur, sungguh, ia mampu membangkitkan iman yang lesu, membangunkan semangat yang lemah bahkan menjadi titik tolak perubahan dalam diri seseorang! Bagaimana?

Pernahkah anda terfikir, kenapa para Rasul, Nuh a.s contohnya, seringkali memberi peringatan kepada kaumnya dalam bentuk persoalan tentang alam? Cuba buka tafsir, hayati tafsiran surah Nuh. Nuh a.s memberi peringatan kepada kaumnya supaya mereka berfikir tentang langit, bulan, matahari, tanah, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain. Ini membuktikan bahawa sebenarnya jika kita benar-benar melihat dan berfikir tentang alam, orang yang sebelumnya tidak beriman, dengan mudah akan beriman. Orang yang imannya lesu, akan bangkit dengan penuh segar.

Iman pun mampu dibangkitkan, ini kan pula hanya semangat yang hilang. Begitulah impak alam yang kita hidup di dalamnya setiap hari, begitu besar. Sekiranya hati kita tidak sedikit pun tersentuh dengan keagungan alam ciptaan Allah ini, mungkin kita perlu muhasabah, tengok balik hati kita, amalan kita...terlalu keras atau hitamkah untuk mengambil pengajaran dari bukti keagungan Allah SWT...

Ingin saya sampaikan kembali apa yang penulis tulis tentang air dan bagaimana air menjadi salah satu daripada falsafah hidupnya.

Bila ditanya, apakah air yang bersih? Air yang suci itu sifatnya suci lagi menyucikan, barulah boleh dimanfaatkan oleh manusia. Sebaliknya air kumbahan, atau air longkang, tidaklah memberi manfaat kepada manusia melainkan ia dikitar semula menjadi air bersih yang boleh digunakan. Inilah hakikat insan. Seorang insan sepatutnya memastikan dirinya 'bersih' dahulu sebelum 'membersihkan' orang lain. Jadi nak tak nak, kita seharusnya memperbaik diri sebelum memperbaiki masyarakat sekitar.

Apa akan jadi kalau kita sendiri 'tidak bersih' atau tidak elok akhlaknya tetapi kita nak 'membersihkan' masyarakat? Kita hanya akan menambah penyakit dalam masyarakat, sepertimana manusia boleh terkena pelbagai jenis penyakit jika menggunakan air yang tidak bersih atau tercemar. Ringkas. Mudah difahami. Memberi inspirasi.

Macam-macam lagi iktibar yang boleh kita ambil daripada alam sekeliling, sahabat. Dengan syarat, kita melihat dengan hati, bukan dengan mata  yang seakan-akan buta...

Salah faham amalan bulan Rejab


Alhamdulillah…hari ni merupakan hari pertama bagi bulan Rajab. Menunjukkan kita sudah semakin hampir dengan bulan barakah yakni Ramadhan. Sedarkah kita, sebenarnya terdapat banyak amalan @ hadis yang selalu diungkapkan berkenaan dengan bulan ini yang sebenarnya perkara itu tidak datang daripada baginda Rasulullah S.A.W.
Berikut merupakan antara fatwa-fatwa semasa yang dikeluarkan oleh ulama’ agung Dr Yusuf Qardawi mengenai bulan Rajab.
Rujukan:
FATWA-FATWA SEMASA
(AL-FATAWA AL-MU’ASARAH)
Al-Syeikh Dr. Yusoff al-Qardhawi

BULAN REJAB

Soalan:
Kita sering mendengar dari para khatib solat Jumaat – khususnya tiap permulaan bulan Rejab – berbagai hadis diriwayatkan mengenai keutamaan bulan tersebut dan mengenai pahala besar yang dijanjikan Allah bagi orang yang berpuasa dalam bulan tersebut walau hanya sehari. Di antara hadis-hadis itu ialah: “REJAB ADALAH BULAN ALLAH, SYA’BAN BULANKU DAN RAMADHAN BULAN UMMATKU.”Bagaimanakah pendapat ustaz mengenai hadis-hadis seperti itu? Apakah isi hadis tersebut dipandang benar (sahih)?
Apakah hukumnya bagi orang yang menyampaikan kepada orang ramai hadis-hadis palsu dan dikatakannya berasal daripada Rasulullah SAW?

Jawab: (Al-Syeikh Dr. Yusoff al-Qardhawi)
Tidak ada riwayat yang benar mengenai bulan Rejab selain yang menerangkan bahawa bulan tersebut termasuk empat bulan yang disebut Allah SWT dalam Al-Quran :

“Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, menurut ketetapan Allah pada waktu Allah menciptakan langit dan bumi, di antaranya adalah empat bulan yang suci..” (Surah Al-Taubah: 36)
Empat bulan itu ialah: Rejab, Zulqa’idah, Zulhijjah dan Muharram. Tidak ada hadis sahih menyebutkan kekhususun bulan Rejab sebagai bulan yang mempunyai keutamaan. Yang ada hanyalah hadis hasan (baik) yang menyebutkan: Bahwasanya Rasulullah SAW BANYAK berpuasa dalam bulan Sya’ban. Ketika dbeliau ditanya mengenai hal itu, baginda menjawab:
“Bulan itu (Sya’ban) ialah bulan yang (sering) dilupakan orang (iaitu) antara Rejab dan Ramadhan.”
Dari hadis tersebut dapat diambil pengertian bahwa bulan Rejab mempunyai keutamaan.
Adapun hadis yang menyebut: “REJAB ALLAH BULAN ALLAH, SYA’BAN BULANKU DAN RAMADHAN BULAN UMMATKU.” Adalah hadis munkar (hadis yang sama sekali tidak dapat dipercayai kebenarannya kerana diriwayatkan oleh seorang yang terkenal berkelakuan buruk dan tercela) dan sangat dhaif (sangat lemah). Bahkan banyak ulama’ yang menilainya sebagai hadis maudhu’ (palsu) dan tidak bernilai sama sekali, baik dilihat dari sudut ilmu mahupun agama. Demikian juga hadis-hadis lain yang diriwayatkan orang mengenai fadhilat bulan Rejab, seperti; Barangsiapa solat begini dan begitu, dia memperoleh pahala sekian, sekian. Barangsiapa beristighfar satu kali, dia beroleh pahala sekian, sekian…….! Semua itu merupakan hal yang sangat melebih-lebihkan dan jelas merupakan satu kepalsuan.
(Teks ini ada sambungannya tetapi saya tidak memanjangkan tulisan fatwa Dr. Yusoff al-Qardhawi kerana ‘kita’ memfokuskan kepada jawapan hadis tersebut dan tentang kelebihan bulan Rejab)

PUASA BULAN REJAB

Soalan:
Pada suatu hari saya pernah mendengar Ustaz (Al-Syeikh Dr. Yusoff) berbicara tentang bulan Rejab. Ustaz mengatakan bahawa mengenai itu tidak ada hadis sahih yang berasal daripada Rasulullah SAW. Jadi bagaimanakah hukumnya puasa bulan Rejab? Apakah itu termasuk sunnah ataukah bid’ah?

Jawab: (Al-Syeikh Dr. Yusoff al-Qardhawi)
Saya tidak pernah mengemukakan masalah puasa bulan Rejab dalam kuliah saya yang didengar oleh saudara. Yang saya katakan ialah bahawa bulan Rejab termasuk empat bulan hurum (bulan mulia/diharamkan berperang padanya), dan berpuasa di dalam bulan-bulan hurum ini adalah maqbul (diterima) dan mustahab (dibolehkan). Tidak ada riwayat yang berasal daripada Rasulullah SAW yang menyebutkan bahawa beliau berpuasa sebulan penuh, selain dalam bulan Ramadhan. Dalam bulan-bulan hurum itu Rasulullah SAW paling kerap/sering berpuasa di dalam bulan Sya’ban, tetapi tidak sebulan penuh. Itulah sunnah Nabi SAW. Dalam masa empat bulan itu beliau ada kalanya berpuasa dan ada kalanya tidak, sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan Abu Daud:

“Beliau berpuasa hingga kami katakan (sangka) bahawa beliau tidak berbuka-buka. Dan beliau berbuka sehingga kami katakan (sangka) beliau tidak berpuasa-puasa.”
Kini, ada orang yang dalam bulan Rejab berpuasa sebulan penuh, seperti yang kita lihat dahulu di beberapa tempat. Saya (Al-Syeikh Dr. Yusoff al-Qardhawi) pernah menyaksikan sendiri ada sejumlah orang yang berpuasa terus-menerus selama bulan-bulan Rejab, Sya’ban dan Ramadhan. Bahkan ditambah lagi dengan berpuasa enam hari pada permulaan bulan Syawal iaitu hari-hari yang mereka namai “Hari-hari Putih” (Ayyamul-Bidh). Setelah itu barulah mereka berhenti puasa. Mereka berhari raya pada tanggal 8 Syawwal, sebab pada tanggal 1 Syawal mereka tidak berpuasa. Tegasnya ialah mereka berpuasa terus-menerus selama tiga bulan dan eman hari. Hanya satu hari saja (1 Syawal) mereka tidak berpuasa. Berpuasa secara demikian itu tidak berasal daripada Nabi SAW, tidak berasal daripada para sahabat Nabi dan tidak pula berasal daripada kaum salaf yang soleh.
Yang terbaik ialah berpuasa beberapa hari dan tidak berpuasa beberapa hari, tidak berturut-turut tanpa putus-putusnya. Sebagaiman telah saya (Al-Syeikh Dr. Yusoff al-Qardhawi) sebutkan pada bab terdahulu: Mengikut Jejak Salaf Adalah Kebaikan, dan Merekacpta Ibadah Adalah Keburukan. Oleh kerana itu sesiapa yang mengikuti jejak yang benar dan menginginkan pahala yang sempurna hendaklah dia mengikuti jejak Rasulullah SAW. Beliau tidak berpuasa sebulan penuh dalam bulan Rejab dan tidak pula dalam bulan Sya’ban.
Ditulis semula oleh:
RAIHAN BIN AZIZ
Imam BIMB
Jabatan Syariah.